Mięso w diecie dziecięcej

Mięso w diecie dziecięcej

Mięso to bez wątpienia jeden z podstawowych produktów spożywczych zalecanych najmłodszym. Jest bogaty w białko i żelazo. Zajmuje wysokie miejsce w piramidzie żywienia, a o jego niezbędnych zastosowaniach dla zbilansowanej dziecięcej diety często mówią specjaliści. Co rodzice powinni wiedzieć o wprowadzaniu do jadłospisu swojego malucha produktów mięsnych?

Właściwości odżywcze mięsa a zdrowie dziecka

Karmienie dzieckaPrzede wszystkim, nie ma odgórnych zaleceń co do momentu, w którym można zacząć podawać dziecku dania z mięsa. Nic nie stoi na przeszkodzie, by taki obiadek pojawił się już na początku rozszerzania diety. Określone wytyczne obowiązują jednak w kwestii proporcji. Początkowa dawka dzienna to około 10 gramów, a każdą następną zwiększamy o 20 gramów dziennie. To jednak, czy mięso podawać dziecku każdego dnia, zależy od tego, jak różnorodna jest cała jego dieta. Jeśli na co dzień otrzymuje ono obiadki bogate w żelazo i białko, czyli je ryby, jajka lub produkty z nasion roślin strączkowych, to wówczas należy ograniczać mięso i podawać je rzadziej. Najlepsze proporcje określimy, kierując się zaleceniami dietetyków. Warto przejrzeć blogi dietetyczne lub skontaktować się z ekspertem drogą mailową. Szczegółowych informacji z pewnością udzieli nam dobry dietetyk dziecięcy Kraków, Bydgoszcz czy Poznań to lokalizacje, w których nie brakuje godnych polecenia poradni zdrowotnych. Jednak nawet bez konsultacji ze specjalistą jesteśmy w stanie dowiedzieć się, że zdrowiej i bardziej ekologicznie jest spożywać mięso najwięcej do 3 razy w tygodniu. Taka dawka w zupełności wystarcza.

Dziecko jeTrzymając się zbilansowanej diety, nawet matki w ciąży oraz karmiące nie muszą jeść mięsa w ogóle. Wszystko zależy od tego, jak często podajemy dziecku te produkty, które pełnią funkcje zastępczą dla mięsa. Jeśli maluch nie je jaj, ryb ani roślin strączkowych, bo ma alergię lub nie wprowadziliśmy ich jeszcze do diety, to zwiększona dawka mięsa jest już wskazana, nawet codziennie, gdyż stanowi ono jedyne źródło żelaza i białka. Jeśli z kolei zaczęliśmy układanie diety dziecka właśnie od mięsa, to warto podawać go w rozsądnych ilościach i stosunkowo szybko zacząć wprowadzać kolejne produkty. W ten sposób dieta dziecka będzie urozmaicona już na początkowym etapie jej opracowywania. Jeśli chodzi o rodzaj mięsa najodpowiedniejszy dla dziecka, warto nie kierować się jednym, a postawić na różnorodność. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko, że natrafimy na produkt potraktowany antybiotykami oraz przysposobimy malucha do wczesnego poznawania różnych smaków.

Mięsna dieta dla dziecka musi być odpowiednio zbilansowana, jak wszystkie produkty. Jeśli jest go za mało, zwiększmy porcję innych składników dostarczających białka i żelaza. Jeśli mięsa jest za dużo, odejmijmy nieco jaj i ryb. Grunt to rozsądne proporcje.